GEORGIA - A PART OF MY HERITAGE






Så HEJ! Jag sitter nu här med en egengjord cocktail och sorterar lite bilder. Tänkte visa er en del av mitt arv, Georgien. 

Kortfattat: Belägset i centrala Kaukasus, en av de äldsta länderna. Har en areal på 69.7 000 km2 mindre än Irland men större än Sri Lanka. Populationen är på 4.7 miljoner invånare. Guldåldern var mellan 1000- och 1100-talet. Ortodox kristendom är den officiella religionen. Alfabetet är ingår i en av de 14 existerande alfabeten i världen. Huvudstaden är Tbilisi, över 1500 år gammal. I norra Georigen den mest uppskattade skidorten i Kaukasus, Gudauri. Längst Svarta havet ligger området Adjara, perfekt för sol och bad. I nordvästra delen av Georgien kan man besöka ett vindistrikt som tillverkar det mest uppskattade vinet i Gerogien, Khvanchkara. Georgien är även landet som levererade vinet till Italienarna, redan för 8 000 år sedan började man tillverka vinet här.
Eftersom Georgien är beläget i Kaukasus får man INTE missa bergslandskapen i landet. Ushba räknas som den mest vackraste punkten på hela Kauksaus. man kan jämföra den med Matterhorn i Schweitz. 

Så jag är född i Georgien, har även besökt landet och kan en del av dess kulturella historia och arv. Men jag kan tyvärr inte språket :( Men försöker att lära mig lite genom en rysk-georgisk ordbok jag fått av mamma. Men det är JÄVLIGT svårt. För det finnns ofta ord som kombinerar massvis med konsonanter efter varandra, typ som gvprtskvni. Hm. NOT EASY. Men några små fraser har jag lärt mig, exempelvis gamardzhobu(hej), rogorakhart(hur mår du) och matlob(tack). Tada!! Anyways, i suck at it. Men jag försöker i alla fall, sakta men säkert. Jag kommer att definitivt besöka landet snart igen, jag vill ju såklart träffa min pappas släkt så mycket som jag kan. Jag har även planerat att göra en resa genom hela Kaukasus. Med fördelen att jag kan tala ryska så tror jag nog att den resan kommer att bli GRYM. Att se stäpperna, bergen, den inhemska kulturen, människorna, musiken, traditionerna, landskapen. GEEZÅS. Det är något att definitivt se fram emot. 
Ganska roligt att den här killen, är min förfader.

Och ja, Stalin och Katie Melua är båda från Georgien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0