DAY 06 - A SONG THAT REMINDS YOU OF SOMEWHERE

OMG. I löööve this song: Jeepers Crepers. Den är komposerad av Harry Warren och texten är skriven av Johnny Mercer. Den spelades för första gången av Louis Armstrong på filmpremiären Going Places. Louis Armstrong hade faktiskt en roll i den filmen, då han spelade en hästränare. Louis karaktär tränade hästen Jeepers Creeper, som faktiskt kunde bara ridas på då just denna låt spelades. 

Jag lyssnar gärna på Louis Armstrong. Hans skivor sätter jag gärna på då jag ska exempelvis laga mat eller göra mig iordning. Hans jazzmusik är grymt najz att lyssna på. Jeepers Creepers-låten påminner mig specifikt om när jag var ca 15 år och en sommar besökte mina släktingar i Moskva. Jag var ute på landet hos mina morföräldrar och en dag satt jag ute i trädgården med min morfar och lyssnade på musik. Han spelade för mig jazz, något som han är mycket passionerad för. I sina yngre dagar var han en musiker, specifikt inom jazz och foxtrot. Morfar ansökte ofta till musiktävlingar men blev nekad JUST för att den typ av musik han spelade, var klassificerad i gamla Sovjet som västerländsk kapitalist-musik. Men morfar fortsatte lyssna och spela, på både piano och dragspel. Denna sommardag då jag satt i hammocken under ett äppelträd i trädgården, spelade morfar för mig Jeepers Creepers. Samtidigt som musiken var igång stampade han med en foten och gjorde ljud i samklang med låten. Jag satt tyst och tittade på min faktiskt överraskande nog, coola morfar. Jag hade ju tidigare lyssnat på jazz men inte riktigt satt mig i musiken, men efter denna dag, då morfar spelade upp för mig Jeeeprs Creepers, har jag alltid älskat jazz. Så den här låten påminner mig om den varma sommardag, då jag satt i hammocken i mina morföräldrars trädgård och lyssnade på min morfars musik. 

Louis Armstrong är för jazzen vad Michael Jackson är för popen, kunglig. Härligaste mannen ever!! Det här klippet nedanför är från filmen Going Places, klicka här för en bättre version på Spotify.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0