DAY 26 - A SONG THAT YOU CAN PLAY ON AN INSTRUMENT.

Så nu kommer en fördom om oss ryssar att införlivas. Ja, jag spelar piano. Eller rättare sagt, jag spelade piano. Som ALLA ryska föräldrar(fördom 1.) tvingade min mamma mig att spela piano(fördom 2: jag dansade balett och fördom 3: jag åkte konståkning). Men eftersom vi bodde här i Sverige under min uppväxt, kunde inte någon "tvinga" mig på det sättet som man kan göra som förälder i Ryssland. Jag tänker bara på den disciplin min syster gick igenom när hon fram till tio-årsåldern i Sovjet fick träna varenda dag med gymnastik, dans och musik. Det var timtals av träning per dag, inte som här i Sverige, då går man en timma/vecka och "lär" sig spela eller träna. Hemskt. När vi kom till Sverige, kunde min tioåriga storasyster spela bättre piano än hennes pianolärare. Förstå det! Snacka om att ägget kom före kycklingen. Jag fick från 5-6 årsåldern till tonårstiden tvingas sitta med do,re, mi, fa, sol, la si osv osv. Fast, dum som jag var och eftersom vi bor i slapp Sverige, tröttnade jag på det i tonåren. Så jag slängde pianot åt väggen och fördrev tiden åt alkohol, smink och killar istället. IDIOT. Men, när jag åker till Moskva och hänger hos mormor och morfar ute på landet, får jag alltid ett sug av att spela piano(fastän vi har ett piano hemma hos mamma). Så när jag var där för några år sedan, lärde jag mig ett par ordentliga stycken, så som Für Elise av Beethoven och Rondo Alla Turca av Mozart. Jag har i alla fall bestämt mig, att när jag får barn, tänker jag definitiv tvinga mina barn att dansa, gymnastisera och spela instrument. No matter what. Jag tänker inte köpa dem tv-spel, egna datorer eller något annat som kan generera ungdomars slöhet. Mina barn(jag vet, alla säger så) ska lära sig livets disciplin. C'est tout. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0