BELLISSIMO QUESTO PEZZO DI FILM!





OMG. Har precis sett två av världens bästa filmer, Igår, idag, imorgon av Vittorio De Sica och Andrei Tarakovskys Spegeln. GODDAMMIT. Riktiga mästervärk.

Igår, idag, imorgon följer tre historier; om en fattig kvinna som måste föda barn kontinuerligt för att slippa fängelse, om en rik kvinnas otrohetsaffär och om en lyxprostituerad. Alla huvudroller spelas av Sophia Loren och Marcello Mastroianni och dem lyckas göra en bra kombination, det lovar jag. Dynamiken mellan dem övertygar skarpt vid varje del av filmen, även om det nu handlar om ett fattigt par eller en frustrerad man som vill ha sex med sin hora så blir jag överväldigad. Jag har aldrig sett på maken av så bra skådespelartalang mellan två parter. Inte nog med att den är sexig, snygg och skarp den är också rolig! Se den NU!

Spegeln av Andrei Tarakovsky är en film delvist baserad på Tarakovskys egna liv. Före andra världskriget, under kriget då Tarakovsky evakuderades från Mosvka och efter kriget. Det är en personlig, drömliknande och vacker komposition. Jag blev totalt stum när jag såg den. Tarakovsky själv, läser sina egenkomponerade dikter och ställer till med en mästerlig musikremsa av klassisk musik. Det går inte att riktigt förklara filmen men överlag handlar den om Taranovsky och hans mamma. Filmen är ett måste att se, åtminstonde för bilderna och scenerna som Tarakovsky trollat fram. KOLLA BARA DEN HÄR LIKSOM. Det är en av den vackraste scenen jag någonsin sett i hela mitt liv. Lika bra som den rånarscenen i The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford. GODDAMMIT! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0